Докладна записка за промяна Наредба №1 -- Вижте ТУК:
Мотиви за промяна на Наредба №1 -- Вижте ТУК:
ОБЩИНА ГОДЕЧ
2240 гр.Годеч, пл. “Свобода” №1, Тел.: 072922300, Факс: 072923513
е-mail:
ДО
Г-ЖА МАРИЯ ВЛАДИМИРОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – ГОДЕЧ
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
от Радослав Василев Асенов - КМЕТ НА ОБЩИНА ГОДЕЧ
ОТНОСНО: Изменения и допълнения в Наредба №1 от 28.08.2020 г. за определяне размера на местните данъци на територията на община Годеч
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ВЛАДИМИРОВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Общината като основна административно-териториална единица със своя собственост и бюджет има отговорността и задължението да се грижи за развитието и благосъстоянието на градската среда и повишаване качеството на живот в нея. За тази цел тя трябва да разполага с необходимите финансови средства. Един от източниците на финансиране са имуществените данъци. Местните данъци по своя характер представляват имуществени данъци.
Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, общинският съвет определя с наредба размера на местните данъци при условията, по реда и в границите определени в закона. С оглед защита на обществения интерес тези правомощия на общинския съвет се лимитират от минимални и максимални граници, установени от законодателя за всеки вид местен данък.
В продължение на години Община Годеч следва фискална политика на запазване данъчна тежест с фокус към повишаване на събираемостта. Анализът на събираемостта от последните няколко години показва, че Община Годеч е достигнала ниво на събираемост, за данък върху недвижимите имоти приблизително 85 % от общият облог. От началото на 2024 г. до настоящият момент, приходите от данък върху недвижимите имоти са в размер на 71 096,00 лв. За периода 2014 – 2024 година просрочените задължения за данък върху недвижимите имоти към Община Годеч възлизат на 51 363,00 лв.
За голяма част от тези просрочени вземания, общинска администрация е предприела действия за принудителното им събиране, в хода на които е установено, че същите са трудно събираеми или несъбираеми. С оглед на това бюджета на Община Годеч в частта собствени приходи, от местни данъци, не може да разчита за нормалното финансиране на многократно увеличените разходи в различните дейности и ангажименти на общината и затова следва да се вземат решения за промяна на данъчната политика.
Предвид гореизложеното предлагам минимално увеличение в размера на данъка върху недвижимите имоти и на данъка при придобиване на имущество по дарение и по възмезден начин с мотиви изложени по-долу.
Необходимостта от промяна в данъчните ставки се налага не толкова като необходимост за набиране на по-голям ресурс, а като налагаща се актуализация на приходите съобразена с инфлационните процеси в страната дотолкова, че минимума от досега изпълняваните дейности и ангажименти да могат да се финансират в определена степен.
Съгласно разпоредбата на чл. 22 от Закона за местните данъци и такси /Глава втора. Местни данъци, Раздел I. Данък върху недвижимите имоти/ „Общинският съвет определя с наредбата по чл. 1, ал. 2 размера на данъка в граници от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.“
Размерът на данъка върху недвижимите имоти към момента е 1,5 на хиляда върху данъчната оценка. Годишния облог от данъка върху недвижимите имоти за 2024 г. е в размер 82 756,00 лв. Увеличеният сграден фонд през последните години води до допълнителни искания за инфраструктура – улици, осветление и други.
Дори да се приеме безусловно, че новото строителство е довело до увеличение на приходите от данъка върху недвижимите имоти, ръстът им не може да покрие натрупания инфлационен ръст на цените. Предложението на Общинска администрация е размерът на данъка върху недвижимите имоти да се промени от 1,5 на 1,7 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимите имоти, с което приходът от него ще се увеличи приблизително с 11 034,00 лв.
Данъкът при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин е вид имуществен данък. Съгласно разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗМДТ обект на облагане с данък са имуществата, придобити по дарение, както и недвижимите имоти, ограничените вещни права върху тях и моторните превозни средства, придобити по възмезден начин. Данъкът се определя от общинския съвет в размер от 0,1 до 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество /чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ/. Този данък е пряко зависим от пазара на недвижимите имоти и на моторните превозни средства, както и обема на сделките. Обект на облагане не са всички данъкоплатци, а само определен кръг от тях, извършващи сделки с имущества. Предложението е ставката при възмездно придобиване от 2,6 на сто да се увеличи на 3,00 на сто.
Във връзка с гореизложеното и на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, при спазване на изискванията на чл. 76, ал. 3 и чл. 79 от Административнопроцесуалния кодекс и чл. 8, чл. 11, ал. 3 и чл. 15, ал. 1, чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове, предлагам Общински съвет - Годеч да вземе следното
Проект!
РЕШЕНИЕ:
Приема изменения и допълнения в Наредба № 1 от 28.08.2020 г. за определяне размера на местните данъци на територията на община Годеч, както следва:
§ 1. В чл. 15 числото „1,5“ се заменя с „1,7“.
§ 2. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 5 се изменя така: “ При преустройство и при промяна на предназначението на съществуваща сграда или на самостоятелен обект в сграда, както и при промяна на други обстоятелства, които имат значение за определяне на данъка, вписани в имотния регистър или в кадастралната карта и кадастралните регистри или в регистри, налични в общината, служителите по чл. 6 отразяват промяната служебно, за което на данъчно задълженото лице се изпраща уведомление в 30-дневен срок.“.
2. Създава се нова Алинея 8:
„(8) При промяна на друго обстоятелство, което има значение за определяне на данъка, извън изброените по ал. 2 - 5, данъчно задължените лица уведомяват общината по реда и в срока по ал. 1.“
§ 3. В чл. 22 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 се премахват думите: “както и с удостоверение по чл. 54а, ал.3 от Закона за кадастъра и имотния регистър.“.
2. В ал. 8 думите „чл. 181, ал. 2“ се заменят с „чл. 181, ал. 3“.
3. Създава се нова Алинея 9:
„(9) При преустройство и при промяна на предназначението на съществуваща сграда или на самостоятелен обект в сграда, както и при промяна на друго обстоятелство, което има значение за определяне на данъка, Агенцията по вписванията и Агенцията по геодезия, картография и кадастър уведомяват общината в 7-дневен срок за промененото обстоятелство по реда на Закона за електронното управление, за обстоятелства, подлежащи на вписване в имотния регистър, и за промени в кадастралната карта и кадастралните регистри.“
§ 4. В чл. 35, ал. 4 се изменя така:
„Алинея 1 не се прилага за моторни превозни средства:
1. придобити преди първоначалната им регистрация за движение в страната;
2. за които приобретателят е в чужбина и за които няма последваща регистрация за движение в страната;
3. с прекратена регистрация на основание тотална щета и за които няма последваща регистрация за движение от нов приобретател в страната“.
§ 5. В чл. 37 думата “левове“ се заменя с “евро“.
§ 6. В чл. 38 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 2 думите „буква „а“ се заменят с “т. 1“.
2. В ал. 2 числото „2,6“ се заменя с “3“.
§ 7. В чл. 40, ал. 4 след думите „в случаите по чл. 35, ал. 5 и 6“ се добавят думите „от тази наредба“.
§ 8. В чл. 42, т. 2 се изменя така: „корабите, вписани в регистровите книги на малките и на големите кораби от регистъра на корабите, плаващи под българско знаме“.
§ 9. В чл. 44, ал. 2 думите „наследения недвижим имот“ се заменят с “превозното средство“.
§ 10. В чл. 45, ал. 14 думите „чл. 54, ал. 1“ се заменят с “ чл. 54, ал. 1, т. 1“.
§ 11. Чл. 46 се правят следните изменения и допълнения така:
1. Точки 1 и 2 се изменят така:
„1.малките кораби по чл. 34, ал. 2 от Кодекса на търговското корабоплаване, без яхтите, джетовете и другите плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение - в размер на 2 лв. за всеки започнат бруто тон;
2. големите кораби по чл. 34, ал. 3 от Кодекса на търговското корабоплаване, без яхтите и другите плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, влекачите и тласкачите - в размер на 2 лв. за всеки започнат бруто тон до 40 бруто тона включително, и в размер на 0,20 лв. за всеки започнат бруто тон над 40 бруто тона;“.
2. В т. 4 след думата „яхти“ се добавя „ и другите плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение;
3. Точка 5 се отменя.
4. В т. 7 думите „максимална товароподемност“ се заменят с „пълна товароподемност (дедуейт).“
§ 12. В чл. 49, ал. 4 думите „чл. 54, ал. 1“ се заменят с “чл. 54, ал. 1, т. 1“.
§ 13. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 :
а) в текста преди т. 1 след думите (патентни дейности) се поставя запетая и се добавя: „а за дейността по т. 2 от приложение № 4 - и юридическо лице“
б) в т. 1 думите „50 000 лв.“ се заменят със “100 000 лв.“.
2. В ал. 2 накрая се добавя: “съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане.“
3. В ал. 3 думите: „чл. 204, т. 2“ се заменят с: „204, ал. 1, т. 2 и 4“.
§ 14. В чл. 53 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „50 000 лв. “ се заменят със “100 000 лв.“.
2. В ал. 2 думите „50 000 лв.“ се заменят със „100 000 лв.“ и накрая се добавя „съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане“.
3. В ал. 4 накрая се добавя: „съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане“.
4. В ал. 6 след думите: „Закона за данъците върху доходите на физическите лица“ се добавя: „съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане за цялата данъчна година“.
§ 15. В чл. 55 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 7 думите: „предприятието на едноличен търговец“ се заменят с „предприятие по чл. 15 от Търговския закон“.
2. В ал. 8 накрая се поставя запетая и се добавя: „съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане“.
§ 16. Чл. 57, ал. 3 в изречение второ думите: „предприятието на едноличен търговец“ се заменят с „предприятие по чл. 15 от Търговския закон“.
§ 17. В чл. 61, ал. 5 числото „30 “ се заменя с “31“.
§ 18. В чл. 68, ал. 1 думите „БМ е броят на месеците от текущата година, следващи месеца на издаване на разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници. “ се заменят с “ БМ - броят на календарните месеци, за които е издадено разрешението и е платен данъкът върху таксиметров превоз на пътници“.
§ 19. На основание чл. 3 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, всички стойности в лева се превалутират и закръгляват в евро съгласно правилата, предвидени в чл. 12 и чл. 13 от същия закон.
§ 20. В Преходни и Заключителни разпоредби се създава нов параграф 9 със следният текст:
§ 9. „Наредбата е изменена и допълнена с Решение №…… по Протокол №……….от заседание на Общински съвет – Годеч и влиза в сила от 01.01.2025 г., с изключение на § 5 и § 19, които влизат в сила от датата на въвеждане на еврото в Република България и § 13, т. 1, буква „а“, т. 2 и 3, § 14, т. 2 относно думите „съответно на Закона за корпоративното подоходно облагане“, т. 3 и 4, които влизат в сила от 01 януари на годината, следваща годината, в която Европейската комисия се е произнесла, че мярката не е държавна помощ или е съвместима държавна помощ“.
ВНОСИТЕЛ: /п/
РАДОСЛАВ АСЕНОВ
КМЕТ НА ОБЩИНА ГОДЕЧ
==================================================